La Cuaresma – Fasten

La Cuaresma – Fasten

Fasten varer i 40 dage fra askeonsdag og helt frem til påskesøndag. Men hvorfor faster vi overhoved? Eller hvorfor gør nogen ikke? Måske tror man at fasteperioden kun handler om reducering af mængden af mad? Skal man kun spise suppe i den periode? Eller skal man kun spise en gang om dagen?.. – Nej.. fastetiden handler om rigtig mange ting.

Tag et kig ud af dit vindue. Befinder du dig i Danmark vil du måske kunne se de nøgne træer, som endnu ikke har fået blade. Foråret banker på dørene og der er små blomster som spirer rundt omkring i forskellige farver og du kan måske høre fuglene kvidre udenfor. Alt sammen tegn på at foråret nærmer sig. Vinteren (det gamle er forbi) og noget nyt, selve foråret venter forude. Sådan er det også med fastetiden. Det er en ny periode med mulighed for at takke for det gamle og byde det nye velkommen.

Fasten er dermed en tid hvor vi kan øve os i at sige ja til nogle ting og samtidigt takke pænt nej og farvel til andre. Det er en tid, hvor man kan finde ud af, hvad det er der styrer ens liv lige nu, og hvordan man ønsker at være overfor andre menneske og tilmed give plads til mere af det man ønsker i sit liv.

Fasten er en øvelse i at sætte grænser for sig selv, hvor man har mulighed for at tænke over sit forbrug og blive mere taknemmelig for det, man har. Mange benytter sig af fasteperioden til at ændre på noget og starte på en frisk og samtidigt at kunne holde fast på noget. 

I dagligdagen har vi mennesker så mange ting, som vi ønsker, gerne vil have, ønsker at opleve, ting vi gerne skal nå at have succes med og ting vi vil udrette osv.. Men fasten handler også om fokus og det at kunne koncentrere sig om noget specifikt. For eksempel fokus på Gud og sine medmennesker? – Fasten handler derfor for mig personligt meget om selvdisciplin, om tankemmelighed og om at have en vilje til at dele. Det vil sige selvdisciplin til at sige nej tak til nogle af de ting vi fristes af i dagligdagen og som man ellers tager forgivet og som måske ikke er så sunde for os. (Kaffe, alkohol, slik, tiden vi bruger på Internettet, sociale medier, fast food, cigaretter, for lidt søvn, TV, osv). Og ved at kunne undvære nogle af disse ting i en fastetid gør, at man bliver opmærksom på, hvor meget det betyder for en i dagligdagen, eller hvor meget tid man egentlig bruger på nogle af disse ting, uden at tænke over det – eller omvendt, vi opdager pludselig hvor nemt der er at have en hverdag uden? – Måske vi decideret lærer og opdager at ens tid, fokus og penge kan gå til nogle helt andre ting med mere værdi, som kan gøre verden til et bedre sted at være for os alle? – En periode hvor vi kan lade batterierne/energien op og gøre os parate til den kommende tid efter påsken.

Så, i anledningen af, at fasten begyndte i går, askeonsdag den 6. marts 2019, så vil jeg gerne dele nogle gode råd og tips med dig, baseret på egne erfaringer, hvis du har lyst til at byde noget nyt velkommen i din fasteperiode og takke pænt farvel til noget gammelt.

1. Tip til fasten:

Find én ting, som du skal faste fra. (Fx mobilen, rødvin, eftermiddagskagen, TV, playstation, osv.) mulighederne er mange. – En lille udfordring, en sten på vejen, som kan være med til at skabe opmærksomhed på, hvad det egentlig er der foregår og hvad der egentlig rør sig i dit liv lige nu?

2. Tip til fasten:

Find et uforstyrret sted. Et sted hvor du hverken kan se på TV, lade dig forstyrre af noget udenfor dit vindue, rod eller ting i dit hjem, osv. Når du har fundet dette sted, så skal du bruge 10 minutter på at sidde. Ja – bare sidde og lave absolut ingenting! Du skal bare sidde og kigge lige ud i luften. Det kan være du tænker, at det lyder som lang tid eller det lyder kedeligt. Men det kræver mod, at turde sidde helt stille i 10 minutter uden at lave noget som helst. Du vil måske opleve at der kommer nogle uventede tanker frem. Måske nogle gamle minder eller lignende, som du ikke har tid til at tænke over eller fokusere på i en travl hverdag.

3. Tip til fasten:

Find ud af, hvad det er der styrer dit liv lige nu. Du skal bruge et stykke papir og en blyant. Afsæt en halv time og så laver du en slags brainstorm på alt det som rør sig i dit liv lige nu. Alt hvad der kommer til dig, er ting, som betyder noget i dit lige lige nu og her og som optager din tid og energi. På den måde kan du få øje på nogle ting, som du måske ikke anede du brugte energi på. Måske er der nogle ting, som skal fylde mere og noget andet som skal fylde meget mindre. Du kan fx give alle dine ting på papiret et tal fra 1 til 5, hvor de ting der tager allermest af din energi giver du 5 og på den måske skaber du et overblik over, hvad der egentlig styrer dit liv og hvad du ønsker at ændre på. Måske er der nogle 1-taller, som behøver mere energi og nogle 5-taller, som skal reduceres?

4. Tip til fasten:

Vælg en bog og læs den! Giv dig selv tid til at fordybe dig og sidde stille i en halv time dagligt og læs. Det skal være i en decideret bog og ikke læsning på en iPad eller mobil. En bog, som måske har samlet alt for meget støv på hylden i årevis? Det kunne også være et kapitel i Biblen, så du samtidigt bliver klogere på påsken og højtiden.

Kunne du bruge nogle af disse råd til noget?

Har du afprøvet nogle af mine 4 tips, så er du velkommen til at dele din erfaring og oplevelse i kommentaren her nedenfor, så andre kan have gavn af at læse det.

Tak !

Amanda

Jeg hedder Amanda. Jeg er vokset op med (og i) to kulturer og taler begge sprog flydende. Jeg er rejseekspert og min hjemmeside omhandler lige nu mine rejser.

Skriv et svar